Page 5 - Artikkelit
P. 5

Tarjoaminen perustuu perin luonnollisiin ideoihin ja on helppo muistaa. Perus idea on siinä, että
          kahdennus on tasaisen käden ilmaisua ja 2 NT on vaatimus, jolla hoidetaan useita käsityyppejä.

            A-käsillä tarjotaan 2-tasolla tai passataan. Inviittikäsillä tarjotaan vapaita värejä 3-tasolla.
          Slammikäsistä tarjotaan tasaisilla 4 C. Sen jälkeen etsitään yhteistä väriä avaaja tarjoaa alimman värinsä
          ja sen löydyttyä jatketaan kontrollitarjouksilla. Jos yhteistä väriä ei löydy, on pelattava sangia. Vaatimus
          on yleensä voimassa tässä tapauksessa ainakin 5 NT:iin.

            Osa tasaisista vaatimuskäsistä näytetään suoraan menemättä 2 NT:n kautta. Jos vastaajalla ei ole pitoa
          vastustajan värissä, hän tarjoaa 3 NT ilman yläväriä ja ylitarjouksen ylävärillä (huom 2 NT ei lupaa pitoa,
          jos vastauskäsi on epätasainen ts luokat E tai F). Näissä sarjoissa avaajan velvollisuus on huolehtia siitä,
          että NT:a ei pelata, jos pitoa ei ole.

            2 NT vastauksen jälkeen avaaja tarjoaa 3   aina ilman pitoa. Jos hänellä on pito vastustajan värissä,
          hän näyttää ylävärinsä ylivieden:



            Vastustajan väliintulo oli 2   tai 2 .


                                          3   =  herttaväri
                                          3   =  pataväri
                                          3   =  4-4 ylävärit
                                        3 NT  =  kieltää ylävärit, mutta kertoo siis pidon

            Vastaaja voi jatkaa sopimalla valtin, tarjoamalla uutta väriä ( 5-korttia) tai tarjoamalla 3 NT. Kun
          avaajalla ei ollut yläväriä (3 NT), voi vastaaja passata, tarjota väriä 4-tasolla (5-korttia) kv. tai kysyä
          avaajan tarkkaa jakoa tarjoamalla 4  : avaaja tarjoaa 4  tai 4 NT vähintään 4-kortin värillä (,) ja 4
          yläväriä 3-kortin värillä ja 4-4 alaväreillä.



            Vastustajan väliintulo oli 2 


            Ylivientitarjous 3  kertoo edelleen 4-kortin padan, ja 3  kertoo 3-kortin padan sekä halukkuutta
          väripeliin. 3 NT kieltää kaiken patakiinnostuksen ja kertoo hyvän pidon. 3 D jää käsille, joissa pito on
          huono.

                      Jatkot:
                        3   =  3 NT haluaa pelata ja 3  on luonnollinen. 3  kertoo kädestä, jolla vastaaja ei
                               halua pelata 3 NT, koska avaajalla on vain huono pito. Avaaja kertoo 3 padalla 3
                               kortin värin, 3 NT tasaisen käden ja 4 alaväriä 5-kortin värin.
                        3   =  Vastaaja voi sopia valtin tarjoamalla 3 . 3 NT haluaa pelata. 4 + kysyy
                               alavärejä.
                        3   =  3 NT haluaa pelata, 4 + kysyy alavärejä, 4  on 5-korttia, 4  kertoo
                               slammikiinnostuksesta padassa ( ei lupaa mitään hertassa) ja 4  pelaa.
                      3 NT  =  4   kysyy alavärejä, muut värit ovat 5- korttia ja kierroksen vaatimuksia.









                                                                      1NT vastustaja häiritsee – Juhani Leikola 2
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10